Deltagarrekord på årets Good Tech Hack
Norrlands största hackathon, Good Tech Hack, är en kreativ tävling där deltagarna under 24 timmar ska lösa samhällsutmaningar med hjälp av öppna data. Årets tema är ”Inkluderande digitalisering” och är framtaget med utgångspunkt från Agenda 2030.
Över hundra deltagare är anmälda till årets upplaga av tävlingen. Deltagarna har chans att vinna i fyra olika priskategorier: bästa koncept, bästa tekniska lösning, bästa studentlag samt det ärofyllda priset Good Tech Hackers 2019.
”Efter fjolårets premiär-event har vi vässat konceptet ytterligare” säger Therése Boija, projektledare på Bron Innovation.
Bland de anmälda finns företagslag från IT-branschen i regionen och studenter från flera av Sveriges högskolor och universitet.
”Vissa deltagare är välkända och med bland de tävlande finns även förra årets vinnare av Good Tech Hack. Men det är också en hel del nya deltagare som hittat hit”, menar Therése Boija.
Juryn består av inspirerande personer med olika erfarenhet av både konceptutveckling och teknik. I juryn sitter Åsa Bellander (kommundirektör, Sundsvalls kommun), Katarina L. Gidlund (digitaliseringsforskare, Mittuniversitetet), Anders Härén (CTO, Leeroy), Jonas Engström (projektledare, SCA), Jonas Bäckström Arlestedt (Head of IT, Dewire) och Heléne Olsson (Director Global Industry Innovation, Kairos Future).
Eventet hålls i Grönborg med start fredag 22 februari och arrangeras av Bron, Mittuniversitetet, Bizmaker, CGI, Savecore, SPV, DIGG, Sundsvalls kommun, Sogeti, CSN och Bolagsverket.
Kontakt
Sarah Olofsson, kommunikatör Bron Innovation
sarah.olofsson@broninnovation.se
076-169 03 39
”Vi är jätteglada, och också överraskade över nomineringen. Jag vill också understryka att det är ”hela IT-regionen” som nominerats. Det är helheten som är vår styrka tillsammans med våra engagerade medlemmar som gör detta möjligt”, säger Lars Persson Skandevall, VD, Bron Innovation AB.
Marknadsföreningens förklarar utmärkelsen:
”Årets marknadsförare ska vara en förebild och präglas av nytänkande i sitt marknadsföringsarbete som andra kan bli inspirerade av. Marknadsföringsinsatsen ska vara en del i en långsiktig uttalad strategi som skall ge ett bestående positivt resultat.”
Vinnaren presenterades på Marknadsföreningen i Sundsvalls årsfest den 22/2 2019 och blev Hoome Mäkleri.
Som en del av detta har Brons verksamhet jämförts med drygt 130 liknande kluster i Europa. Som ett resultat av detta har Bron nu certifierats som European Cluster Excellence Initiative Brons Label av ESCA (European Secretariat for Cluster Analysis).
”Bron är inne i en stark utvecklingsresa, och genom att certifiera vår verksamhet kan vi öka vår förmåga att bidra till digital förnyelse, innovation och tillväxt ytterligare”, säger Lars Persson Skandevall, VD för Bron Innovation.
”Certifieringen inom ESCA är ett viktigt steg för oss, och genom den processen har vi fått bra kunskap om områden som vi kan utveckla för att bli ännu starkare. Det handlar till exempel om om att ta en större plats nationellt och internationellt”, berättar Lars Persson Skandevall.