AI-styrt utvecklingsverktyg för ökad trivsel hos medarbetare
Good Decision har med stöd av Bron Innovation och projektet Digital Innovationshub Västernorrland genomfört en sprint med fokus på att utveckla ett AI-analysverktyg som ska främja medarbetares trivsel kopplat till verksamhetsanalys och uppföljning.
Good Decision har lång erfarenhet av att arbeta med utveckling av organisationer och företag. Med deras beprövade metod hjälper de ledningsgrupper, chefer och medarbetare att ta bra beslut med utgångspunkt från styrande direktiv, värdegrund och policys. Genom innovationssprinten med Bron Innovation har de analyserat hur AI kan utveckla möjligheten till ökat lärande och stötta Good Decisions metodik.
Vi har intervjuat Jens Sångberg, VD och grundare till Good Decision, för att höra mer om resultatet och de insikter som innovationssprinten har gett dem.
Hur har själva processen med sprinten sett ut, i stora drag?
– Tack vare dialogen med Bron Innovation beslöt vi att genomföra sprinten med mycket delaktighet av oss på Good Decision. För oss innebar det ett viktigt lärande och en fantastiskt intressant inblick i hur snabbt tekniken utvecklas, ja bara under de månader vi genomförde sprinten, berättar Jens Sångberg.
– Vi inledde med att avgränsa själva målbilden ytterligare då vi med ökad kunskap också såg stora möjligheter med AI som verktyg. Till vår hjälp hade vi Jan-Åke Olsson på Vidvinkel AB som tidigare varit verksam som lärare och samtidigt arbetar dagligen med IT-säkerhet, vilket för oss var två viktiga kompetenser, förklarar Jens vidare.
I de uppdrag som Good Decision arbetar mot är det inte ovanligt att behöva hantera och gå igenom upp till tjugotusen inlägg från medarbetare i olika länder från samma organisation. Data som sedan ska bearbetas. Därför var det inledningsvis mycket viktigt att hitta digitala verktyg med hög säkerhetsnivå. Under processen öppnades möjligheten att använda data från ett tidigare kunduppdrag som Good Decision genomfört med Länsstyrelsen i Jönköpings län, ett uppdrag som berörde all deras personal.
– Under innovationssprinten utgick vi från kundens data och genomförde olika testar med en mängd färdigutvecklade AI-program. Flertalet av dessa hade sin AI-motor hos Amazon eller Microsoft. Dessa två leverantörer uppfyllde också säkerhetsnivån som vi efterfrågade. Vi genomförde avstämningsmöten kontinuerligt, både internt i projektet men också tillsammans med representanter från Bron Innovation vilket var mycket givande för oss, berättar Jens.
Vill du ge mig en kort beskrivning av de olika steg som ni gick igenom?
– Vi inledde arbetet med att avgränsa vårt eget mål med sprinten, då vi förstod att vi inte skull kunna ta fram en färdig applikation. Vårt mål var att utvärdera och välja utvecklingsverktyg, att utvärdera om detta är värdeskapande i vår metodik samt att ta fram en enklare form av Proof of Concept, förklarar Jens.
Syftet var att analysera hur AI skulle kunna utveckla möjligheten till ökat lärande hos kunden, kopplat till Good Decisions metodik – att ta till vara på engagemanget hos medarbetare och chefer. Under nästa steg scannades marknaden av för att hitta relevanta AI-applikationer för aktuellt intresseområde med syfte att testa dessa applikationers grundläggande funktionalitet med data från kundprojektet. Man valde att titta närmare på två utvecklingsverktyg: Microsoft Azure och Amazon Web Services.
– Valet föll till slut på Microsoft och med hjälp av vår konsult satte vi upp en testmiljö där vi kunde testa lite fler tillgängliga funktioner. I den avslutande fasen genomfördes ett sammanfattande experiment där vi ställde ett antal frågor till AI-motorn som utgick från kunduppdragets syfte och behov, och dokumenterade detta i en sammanfattning med våra egna reflektioner, berättar Jens.
Vilka var de största utmaningarna som ni stötte på under arbetet?
– Den inledande utmaningen var att få utvecklarna att förstå vad vi såg för möjligheter och vad vi ville få ut av innovationsarbetet. De var mer intresserade av att få en färdig kravspecifikation och sedan inleda utvecklandet av en applikation som skulle passa oss. Ganska snabbt förstod vi att vi själva behövde vara mycket mer delaktiga i det praktiska arbetet för att förstå vad som är realistiskt att önska sig och för att inte utvecklarna skulle gå bort sig i själva nyttan av det vi försökte skapa, förklarar Jens.
– En annan utmaning var att många av de AI-applikationer som utvecklats är anpassade till en viss typ av frågor som till exempel kundbemötande och sjukvård. I dessa två områden sker det en stor utveckling därför att man ser en enorm potential. Det gjorde att vi inte kunde få ut relevanta och värdefulla svar med utgångspunkt från våra frågor, berättar Jens.
– Vi hade också utmaningar i att läsa in data i vissa av applikationerna. Vi upplevde att många av applikationerna hade ett vackert yttre, men bristande teknik. Den otroligt snabba utvecklingen på området ställde till viss del till det för oss, men det skapades också en hel del möjligheter. Vi hade till exempel svårt att få tillgång till många av de funktioner som vi ville testa hos Microsoft. De fanns tillgängliga men inte för svenska användare. Däremot fanns fler tillgängliga om du valde ett nordeuropeiskt alternativ i frågan om nationalitet. Dock ökades säkerhetsnivån på flera av AI motorerna mot slutet av vårt innovationsarbete, vilket gjorde att vi kunde använda både Bing AI och Chat GPT 4, berättar Jens.
Vilka nya insikter och lärdomar har ni dragit av detta arbete?
– Sammanfattningsvis har vi förstått att utvecklingen på området går oerhört snabbt! Vi har också förstått att vår kompetens är en viktig del av själva analysarbetet samt att koppla resultat till ett konkret behov i beteendeförändring, är minst lika viktigt i vårt arbete med AI för att hjälpa kunden på bästa sätt. Vi har funnit att AI är ett stöd till vår metodik och att det kommer att ta lång tid att bygga ett eget AI-system där vår kompetens kommer till sin rätt i själva verktyget, berättar Jens.
Hur har det varit att arbeta med en innovationssprint?
– Det har varit otroligt givande och lärorikt då det blev ett lärande projekt där vi fick möjlighet att sätta vår kompetens och arbetssätt i relation till AI med hjälp av både medarbetare på Bron Innovation och extern konsult, förklarar Jens.
Vad blir nästa steg?
– Vi är klara över hur vi ska använda AI för att hjälpa våra kunder att snabbare komma fram till vilket beteende som de behöver fokusera på, för att åstadkomma en förändring. Det minskar traditionell utbildning, ökar motivation och lärande. Vår metodik är ett helt nytt sätt att lära, vilket minskar klassrumstid och produktionsbortfall. Vi arbetar just nu med att ta fram säljmaterial kring detta för att under 2024 marknadsföra det som en av våra huvudtjänster, avslutar Jens.