Matematikvågen – ett nytt digitalt och pedagogiskt verktyg för matematikinlärning

Diggalikamed är ett företag som erbjuder ett pedagogiskt verktyg för att lära sig matematik. Inom ramen för EU-projektet Digikraft har företaget fått hjälp att utveckla ett nytt verktyg, Matematikvågen. Målet med verktyget är att underlätta elevernas inlärning av matematik.

– Jag brinner för att hjälpa barn i deras matematikutveckling. Det här pedagogiska verktyget ger de yngre barnen goda förutsättningar att bygga upp en god grundförståelse för att ta sig an matematikens utmaningar, inleder Emma Holmström, grundare av verktyget Matematikvågen.

En digital mattevåg

Diggalikamed är ett företag som erbjuder ett pedagogiskt verktyg för att lära matematik. Idén till företaget dök upp när grundaren Emma Holmström, som till vardags arbetar som lärare i grundskolan upplevde att en del barn kämpar med förståelse för likhetstecknets och dess betydelse, en viktig grundkunskap inom matematiken. 

– Jag upplevde att många barn får det särskilt svårt när likhetstecknet byter plats och inte alltid ligger i slutet av matematikuttrycket. Visst kan man visa med papper och penna, klossar och annat material, men jag kände att jag vill ge barnen ytterligare ett verktyg och goda förutsättningar för att förstå betydelsen av likhetstecknet och använda det i sitt matematiska tänkande, säger Emma Holmström.

Inom matematiken är det även vanligt att man arbetar med olika sorters vågar och vågskålar, och Emma hade många idéer på hur man kunde arbeta med en mer digital våg.

– Det är lägligt att digitalisera och möjliggöra för flera, så därför fick jag idéer om en digital våg. Utmaningen jag hade var hur jag skulle kunna få den digitala vågen att tippa. Jag kämpade länge med det själv, men bestämde mig till slut att ta det vidare med hejjarop från min forskarkollega, säger Emma Holmström.

Utvecklingsarbete inom Digikraft

Genom Bron Innovation och BizMaker fick Emma kontakt med EU-projeket Digikraft och har nu fått stöd för att bygga ett digitalt verktyg av sina idéer. 

– Jag har genom åren fått hjälp från olika håll, men med hjälp av RISE tog allt fart på riktigt. Tillsammans har vi tagit fram en digital variant av mina idéer och saker som jag hade fysiskt i klassrummet har jag nu som tredimensionella symboler i verktyget, säger Emma Holmström.

Emmas elever och 18 lärare från norr till söder har fått möjlighet att testa och utvärdera Matematikvågen.

– Vi har hunnit få in viss feedback på en första version. Mina främsta experter, eleverna kommer med saker som kan förbättras och utvecklas hela tiden, så det gäller att lyssna på dem och följa med i utvecklingen, fortsätter Emma Holmström.

Alla kan lära sig matematik

Målet med Matematikvågen är att eleverna lättare ska kunna lära sig matematik genom att använda verktyget i både klassrummet med läraren och på egen hand.

– Det är inte ett spel, inte heller något blinkade och färgglatt som många appar är idag, utan det är ett pedagogiskt verktyg som tänker till kring tillgängligheten och att det ska fungera för så många barn som möjligt, förklarar Emma Holmström.

Emmas vision är att matematiken blir tillgänglig och att alla barn ges möjligheten att förstå och känna glädje till matematiken. I framtiden hoppas Emma på att verktyget kommer att användas på många skolor.

– Om jag får drömma önskar jag ju att Matematikvågen kommer att användas på skolor runt hela landet och ge elever en ökad möjlighet till förståelse, då skulle jag vara supernöjd. Men innan dess ska jag fokusera på att utveckla Matematikvågen till en väldigt bra produkt och jag är på god väg nu med all hjälp jag fått, berättar Emma Holmström.

– Det har varit otroligt kul att stötta Emma i hennes digitaliseringsprojekt som både är innovativt och viktigt för framtiden. Känns som det kommer att flyga! Här kommer verkligen projektet Digikraft till sin rätt, avslutar Johan Stenborg, projektledare på Bron Innovation.

Kontakt

Johan Stenborg
Projektledare Digikraft
073-335 93 55
johan.stenborg@broninnovation.se

Föregående
Föregående

Från 5 till 24 spelföretag – en framgångssaga i Västernorrland

Nästa
Nästa

Ny digital lösning ger fordonsägare bättre koll på service och garantier