Sunds Fibertech satsar på hållbart samarbete och miljöansvar

Sunds Fibertech i Timrå säljer maskinutrustning för tillverkning av träskivor och har ett stort fokus på att miljöeffektivisera anläggningar runt om i världen. Genom sitt deltagande i Digikraft ser företaget stora möjligheter att förbättra samarbetet med kunder, leverantörer och konkurrenter.

- Genom att delta i Digikraft har Sunds Fibertech haft möjlighet att ta fram en plattform för online-kommunikation, i syfte att analysera data från fabrik direkt till vårt online-rum, berättar Jens Schedin, forskning- och utvecklingschef i företaget.

Hållbara träskivor till billigt pris

Sunds Fibertech säljer maskinutrustning för tillverkning av träskivor som exempelvis MDF, spån och OSB till en global marknad. De är specialiserade på att hjälpa sina kunder att tillverka hållbara träskivor med hög kvalité, till ett billigt pris genom att erbjuda kunskap och hårdvara.

– Genom att identifiera flaskhalsar, optimera processer, ersätta, renovera och addera utrustning i befintliga anläggningar, hjälper vi våra kunder att förbättra effektiviteten i hur de producerar sina träskivor i olika material, säger Jens Schedin.

Miljöeffektiviserade anläggningar

Miljöeffektiviserade anläggningar är ett stort fokus för Sunds Fibertech och de jobbar i dagsläget med ca 200 aktiva fabriker i olika världsdelar. Typiska kunder för dessa fabriker är varumärken som IKEA, Egger, Kronospan, Masisa mfl.

Det fanns ett behov av större inblick i hur tillverkningsprocessen går till på deras kunders anläggningar och företaget har därför inom ramen för Digikraft undersökt hur avancerad dataanalys kan innebära kortare inställelsetider och bättre precision.

– Tillsammans med experter har vi tagit fram en portabel övervakningslösning som med data kan bistå ingenjörerna i felsökning och förbättring av maskinerna världen över. Övervakning och onlinekontroll av våra kunders utrustning är ett naturligt steg i utvecklingen för att vi ska kunna klara av att assistera och förbättra slutprodukten ytterligare, som till exempel under en pandemi säger Jens Schedin.

Vill ligga i framkant

Enligt Jens är skivindustrin traditionell och relativt konservativ och han ser att behovet av digitalisering och kommunikation ökar.

– Vi ser oss som experter på skivtillverkning medan många av våra konkurrenter främst fokuserar på att sälja maskiner. Här ser vi stora möjligheter till bra samarbeten för att minska resandet och minska vår miljöpåverkan. Så inom det området vill vi ligga i framkant, förklarar Jens Schedin.

Bättre service ökar affärsmöjligheter

– Digikraft har hjälpt oss med sådant som ligger utanför våra normala leveranser och kompetenser. Även om vi inte helt har nått vårt mål, kommer vi med tiden att lära oss mer av våra maskiner och dess inverkan på hela systemet, säger Jens Schedin och fortsätter:

– Med bättre uppföljning av funktion och prestanda, tätare kundkontakt och dess utrustning, kommer vi att kunna ge våra kunder bättre service och därigenom öka våra affärsmöjligheter, avslutar Jens Schedin.

Kontakt

Johan Stenborg
Projektledare Digikraft
073-335 93 55
johan.stenborg@broninnovation.se

Föregående
Föregående

Digital transformation i fokus för Lastvagnsservice i Härnösand

Nästa
Nästa

Innovativ Minigolf: Ny digital dimension av din spelupplevelse!