Vi välkomnar Holmen som nytt medlemsföretag i Brons nätverk

Lisa Nilsson, IT-chef på Holmen.

Vi välkomnar Holmen AB som nytt medlemsföretag i Brons nätverk. Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter som kan skapas. Företagets fem affärsområden är skog, energi, trävaror, kartong och papper. Vi har intervjuat Lisa Nilsson som är IT-chef på Holmen Skog AB som sitter placerad i Örnsköldsvik.

Kan du berätta om dig och Holmen?

Holmen är ett skogsägande företag med egen industri. Jag representerar Holmen Skog och jobbar i den del som sköter Holmens egna skogar och hjälper våra kunder, privata markägare, att ta hand om sina skogar och också levererar virke till vår egen industri. Vi vidareförädlar skogen till sågade trävaror, papper och kartong.

Jag jobbar som IT-chef och sitter i Örnsköldsvik, jag har jobbat på Holmen sedan 2001 vilket är 20 år nu. Holmen är ett företag med schyssta värderingar i en mycket spännande bransch. Jag började på IT-avdelningen som systemutvecklare och längs vägen har jag fått prova på många olika saker vilket varit utvecklande och som bidragit till variation i arbetet. Jag har en bakgrund mot IT då jag i botten är civilingenjör i samhällsbyggnadsteknik med inriktning mot geografisk informationsteknik. Jag har därmed min bas i GIS, vilket är mycket centralt i skogsbruket.

Varför valde ni att bli medlem i Bron?

Vi behöver utveckla vår innovationsförmåga och det gör man på flera olika sätt. Ett av dom sätten är att vända sig utåt och se vad som finns runt omkring oss och hitta konstellationer där vi kan bidra, men också få input från andra perspektiv. Bron är ett sådant nätverk, med ett sammanhang där det pågår innovation i angränsande branscher. Flera projekt som Bron driver är också sådant som är intressant i vår värld. Att komma närmare samverkanspunkter till bland annat Mittuniversitetet känns också intressant ur vårt perspektiv.

Om du får göra en digital spaning 5 år framåt i tiden, var tror du att vi är då?

Utvecklingen av datainsamling kommer framförallt ha gått framåt, vi kommer vara bättre på att förstå och tolka data. Idag har vi mycket data men det är inte alltid anpassat till tekniken. Vi kommer därför vara bättre på att förstå vad vi behöver för data för att kunna ta större kliv framåt. Sedan tror jag att vi kommer ha effektiviserat våra interna processer en hel del. Vi kommer bland annat vara bättre på att använda digitala tekniker som AI och IoT, det tror jag absolut. När man pratar om digitalisering i skogsbranschen upplever jag att man inte riktigt pratar om hur man utgår från kundernas behov, så där finns det också en del att klura på. Hur som kommer vi att ha kommit långt i våra interna processer, både ur ett hållbarhets-, ekonomiskt- och produktionsmässigt perspektiv.

Slutligen, vad betyder Good Tech för dig?

Begreppet Good Tech är jag faktiskt inte bekant med sedan tidigare, men om jag fritt får associera så är vår uppgift att bruka skogen så att vi tar vara på alla värden och inte bara för att få ut råvara till att producera plankor och papper. Utan vi ska också arbeta för att främja biologisk mångfald och skapa sociala miljöer för människor. Då tänker jag att alla saker som vi pratar om, är en kombination av detta. Alla värden ska tas tillvara, och ett tillvägagångssätt för att göra detta är genom ”Good Tech”!


Föregående
Föregående

Nytt medlemsföretag i nätverket: Starbit

Nästa
Nästa

Västernorrland tar initiativ till en digital innovationsplattform för Sverige