Digital assistent, aktivitets-community och virtuell fristad – vinnarna i Good Tech Hack 2020

Vinnarna i Good Tech Hack 2020.

Den 21–22 februari arrangerades tredje omgången av Good Tech Hack i Sundsvall. Efter ett intensivt dygn stod det under lördagsförmiddagen klart vilka som vunnit tävlingen.

Ett hundratal deltagare samlades på Grönborg i Sundsvall för att lösa samhällsutmaningar utifrån årets tema Good Tech for Good Life. Under inledningen av hacket släpptes de tre underkategorierna som ramade in temat ytterligare:

  • Välbefinnande i utbildningsmiljöer och/eller i arbetslivet

  • Välbefinnande i kollektivtrafik, boendemiljöer och grannskap

  • Välbefinnande i digital vardagsmiljö

Lagen valde en inriktning utifrån underkategorierna och 24 timmar senare, efter mycket hårt arbete, fantastiska pitchar och lång överläggning av juryn, kunde tre av lagen titulera sig vinnare i Good Tech Hack 2020.

Pris för Bästa koncept och grand slam-priset Good Tech Hackers 2020 gick till:

Region Västernorrland - Laika

Laget vann med sitt koncept LAIKA - en digital assistent som hjälper individer i en organisation att må bättre. Konceptet möjliggör att vi tillsammans kan stämma av och stötta varandra med proaktiva förslag på hälsofrämjande aktiviteter och åtgärder.

Den tekniska lösningen bygger på AI-baserad analys av individens mående och organisationens kollektiva välbefinnande.

Pris för Bästa tekniska lösning och temapriset Bästa användarupplevelse gick till:

CSN – T-sammans

Lagets koncept, plattformen T-sammans, erbjuder sina medlemmar förutsättningen för, att på ett trivsamt vis, förbättra sitt fysiska och psykiska mående genom att delta i aktiviteter skapade av andra användare. Innehållet skapas av medlemmarna efter deras individuella tycke och smak. Man rör på sig och man skapar längs vägen en stark community-känsla.

Den tekniska lösningen bygger på Mobilt bankID för autentisering, Skatteverkets API för att läsa av möjligt friskvårdsbidrag och Google Maps API för att enkelt finna aktiviteter.

Priset för Bästa studentlag gick till:

The Boarderliners - Sanctuary

Lagets bidrag var appen Sanctuary som ska hjälpa att motivera människor med positiv feedback. Appen ska känna igen användarens rörelser och position för att räkna ut om användaren ägnar sig åt positiva aktiviteter, detta utifrån användarens egna preferenser.

Med spelifiering som grund får användaren poäng för dessa aktiviteter som de kan spendera på att bygga en virtuell fristad.

Föregående
Föregående

Laserteknik kan ge bättre snöröjning (Sveriges Radio P4)

Nästa
Nästa

Fullsatt förmiddag om AI i offentlig sektor