Automatiserat system för uppföljning av fastighetsdata

IT-företaget B3 Consulting Sundsvall har tillsammans med fastighetsbolaget Lilium och det kommunala energibolaget Sundsvall Energi genomfört en innovationssprit inom ramarna för Digital Innovationshub Västernorrland med fokus på fastighetsdata. Med i sprinten har även Crosser varit som utvecklat en IoT Edge Computing-plattform för att samla, kontrollera och analysera data.

– Att kunna utveckla den här tjänsten skapar många nya möjligheter för oss. Dels får vi förhoppningsvis komma in och lära oss mer om en ny marknad och hjälpa till att skapa värde för nya kunder, dels skapar det andra möjligheter för oss som bolag. Vi hoppas i framtiden kunna utveckla och sälja mer tjänster än "huvuden" i form av resurskonsulting, säger Jenny Sjöholm, vd på B3 Consulting Sundsvall.

Utmaning

Fastighetsägare har idag svårt att följa upp data från fastighetssystem, styrsystem och andra leverantörer på ett effektivt sätt. Excel är det vanligaste arbetsverktyget för många fastighetsbolag, och den manuella handpåläggningen är ofta betydande.

Projektmål

Att utveckla ett system som kan analysera mediaförbrukning parallellt med att man håller koll på att kunderna är nöjda genom felanmälan, inomhusklimat och miljö – som bidrar till optimeringar, kvalitetshöjningar och andra förbättringar. Målet är få ännu nöjdare kunder och samtidigt minska kostnader och klimatavtryck.

Lösning

Idén som utvecklats, med stöd av Digital Innovationshub Västernorrland, är att förenkla insamling av relevant data från olika källor – som till exempel vatten, energi och ventilation från fastigheterna – och visualisera den så att fastighetsägare får en enklare hantering och tydligare översikt över sina system.

Resultat

Ett förväntat resultat är att det arbete som i dag görs manuellt kan automatiseras och, med stöd av business intelligence (BI) och jämförelse av data över tid, ge möjlighet att upptäcka driftavvikelser tidigare. Därigenom blir förvaltningen av fastigheten effektivare, med sänkta kostnader och ökad kvalité som följd. En affärspotential finns också genom att fastighetsägare på ett nytt sätt kan erbjuda data som en tjänst till sina hyresgäster.

Nästa steg är att utforska vilken affärsmodell som fungerar bäst på marknaden. Därefter hoppas man på att fler fastighetsbolag och kommunala bolag kan kopplas till tjänsten och på så sätt skapa större möjligheter för fastighetsbranschen som helhet att använda data som en strategisk resurs inom verksamheten.

Föregående
Föregående

Unik benchmarking-tjänst ska minska it-kostnaderna