Datadrivet analysverktyg ska effektivisera skolverksamheten

EdTech-företaget Haldor har tillsammans med Ånge kommun och B3 Consulting Group genomfört en innovationssprint inom ramarna för Digital Innovationshub Västernorrland med fokus på att utveckla ett analysverktyg i Teams med hjälp av Power BI och AI.

Med det nya analysverktyget sparar vi mycket tid för rektor, ledning och huvudman när det ska tas fram rapporter internt, till kommunen samt till Skolverket och CSN. Rapporterna blir även mer likvärdiga mellan de olika skolorna då all statistik rapporteras på samma sätt. Tidigare gjordes detta i olika Excel-filer där missförstånd kunde uppstå kring hur rapporteringen skulle göras samt tolkas, säger Kent Ylvesson, Skolchef Ånge kommun.

Utmaning

Vid rapportering har Excel använts som analysverktyg vilket dels varit ineffektivt men också skapat en osäkerhet över hur rapporter ska utformas men även tolkas. Det fanns därmed ett identifierat behov från skolledningen att arbeta mer datadrivet och där befintlig data inom lärplattformen kan bidra till att skapa nytt värde. Datan skulle potentiellt kunna användas för att bekräfta behov och vägleda vid insättning av resurser och andra insatser inom ett specifikt område.

Projektmål

Att utveckla ett analysverktyg i Teams som med hjälp av Power BI och AI kan förädla befintlig elevdata i Haldors tjänster och skapa mervärde men också effektivisera arbetet för skolledare och skolhuvudmän.

Lösning

Idén som utvecklats, med stöd av Digital Innovationshub Västernorrland, är utveckling av Haldors befintliga plattform i Microsoft Teams genom att använda Power BI som gränssnitt för att visualisera data och AI-algoritmer från MS Data Factory.

Resultat

Innovationssprinten resulterade i den nya tjänsten Haldor Analys & Uppföljning som nu är en del av Haldors modulbaserade lärplattform i Teams. Med analysverktyget får skolledare snabbt aktuella analyser och rapporter för att fatta säkra beslut kring insatser och resurser på alla nivåer i organisationen.

Skolledningen och lärare kan bland annat få en översikt över vilken nivå skolor, klasser och grupper ligger på, hur det går i olika ämnen samt en översikt över närvaro som är viktiga underlag för att driva skolverksamheten i rätt riktning. Analysverktyget effektiviserar därmed arbetet med styrning och uppföljning av skolverksamheten i realtid - både på kommun och skolnivå - och ger skolledare ett effektivt verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet.

Läs mer om Haldor Analys & Uppföljning.

Föregående
Föregående

AI-plattform ska minska bräddning & energianvändning

Nästa
Nästa

Unik benchmarking-tjänst ska minska it-kostnaderna