Bättre översikt av tillgängligheten till offentliga platser med hjälp av IoT

I projektet IoT för Tillgänglighet utvecklas nu ett koncepttest (Proof of Concept) av en tjänst som visar tillgänglighet till olika delar av staden baserad på individers unika behov. Informationen samlas bland annat in med hjälp av uppkopplade sensorer och under vintern kommer tjänsten att testas med data från området kring Storgatan i Sundsvall.

Visionen för projektet IoT för Tillgänglighet är att, med hjälp av IoT-lösningar, tillgängliggöra det offentliga rummet och öka framkomligheten för medborgarna i allmänhet och personer med funktionsvariation och äldre i synnerhet.

I ett av projektets fokusområden utvecklar Permobil, ServaNet, Masarin Consulting Group och iComIT en Proof of Concept för en digital assistent som kan visa tillgängligheten till delar av den offentliga miljön i Sundsvall. Assistenten är baserad på användarnas unika behov och riktar sig främst till personer med funktionsnedsättning. Syftet är att testa om man kan öka tryggheten för användare som ska besöka en ny plats, men även att lyfta och synliggöra vilka behov som finns för invånare i staden.

Tillgängligheten mäts manuellt och med sensorer

För att ta fram informationsbehovet har man utgått ifrån olika användarfall, som exempelvis att ta sig hemifrån för att handla i en butik eller för att besöka en restaurang. Sen identifierades Storgatan som ett lämpligt testområde i centrala Sundsvall. Det är ett område där många människor rör sig och där finns en bred variation i typ av verksamheter och fastigheter som medborgarna besöker.

- Det vi lärde oss under kartläggningen av informationsbehoven är att det finns extremt många olika faktorer att mäta och definiera. Vi har försökt att kategorisera mätpunkterna baserat på om de är statiska mätningar eller om mätvärdet förändrar sig ofta, och i de fall där mätvärdet ofta varierar provar vi att använda oss av IoT-sensorer, säger Felix Stussi på ServaNet.

Tjänsten bygger därmed både på manuell insamling, där de som utvecklar systemet, kan skapa intressanta punkter på en karta och mata in tillgänglighetsinformation som exempelvis dörrbredd, typ av dörr, om det finns en ramp, rampbredd och lutning. Men också på automatisk insamling, där uppkopplade sensorer på rulltrappor, hissar och dörrar rapporterar in data som kan visa om dessa fungerar. Applikationen hämtar även information från sensorer om temperatur och snödjup.

Användare kan sedan lägga in sina specifika tillgänglighetsbehov i applikationen och utifrån personens behov så bedömer tjänsten om platsen är tillgänglig eller inte.

Utmaningar och möjligheter

- En av utmaningarna har varit att en funktionsvariation är så olik en annan så det är svårt att finna stora gemensamma nämnare som man kan börja med. Man vill stödja så många som möjligt, men det gör det också svårt att skapa ett enkelt gränssnitt, förklarar Tomas Stenlund som representerat Permobil i projektet.

Tomas Stenlund menar även att det kan vara ett problem att underhålla och förvalta informationen och därmed kunna säkerställa kvalitet.

- Däremot är det jätteroligt att kunna visa på vad man kan göra. Hur omgivningen sedan plockar upp detta är en annan fråga. I slutändan kanske det innebär att vi kan leverera data till andra kartleverantörer som exempelvis Google, tillägger han.

Tjänsten kommer att testas och utvärderas under vintern 2020/2021. Projektet pågår till och med våren 2021 och genomförs inom det strategiska innovationsprogrammet för sakernas internet (IoT Sverige), en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Projektgruppen består, utöver Permobil, Servanet , Masarin Consulting och iComIT, av Bron Innovation, Sundsvalls kommun, Mittuniversitetet, Pro & Pro, Weevil, Portal Plus och RISE.

Läs mer om IoT för Tillgänglighet

Föregående
Föregående

Fokus på fastighetsdata i den första sprinten i Digital Innovationshub Västernorrland

Nästa
Nästa

Välkommen Jennie Söderström!