Bergom Såg skapar digital roadmap för sin utveckling

Matforsföretaget Bergom Såg har genom projektet Digitalt industrilyft Medelpad och i samverkan med Bron Innovation utvecklat en digital roadmap som ska optimera och effektivisera verksamheten.

I över 55 år har Bergom Såg försett företag och privatkunder med virke för byggnationer i och runt Matfors. Från starten var handel med skogsråvara, drivning och sågverksamhet i fokus, men allt eftersom har verksamheten byggts ut. Idag har man utöver sågen ett brett bygghandelssortiment och dessutom en tillverkning av egna trähus och byggelement, byggentreprenader och träförädling genom eget hyvleri samt industrimålning.

Utvecklingen innebär att Bergom Såg, precis som många andra företag, möter nya utmaningar i processen att utveckla och effektivisera sin verksamhet.

Michael Berggren, platschef Bergom Såg och Tommy Ytterström, VD Pro&Pro.

– Vi jobbar alltid med vår utveckling, det är en självklarhet för varje företag och för oss som har flera olika verksamheter är det viktigt att hitta effektiva lösningar där vi kan arbeta smart, berättar Michael Berggren, platschef på Bergom Såg.

“Genom att delta i projektet har vi höjt vår kunskap och fått hjälp att sortera fram vad vi ska prioritera. Jag är väldigt nöjd med resultatet, och glad över att vi fick den här möjligheten via Bron. På Bergom Såg så älskar vi trä – men det är inte fel att ta hjälp av digitaliseringen för att utveckla den passionen”, Michael Berggren, Bergom Såg

Att ta fram en road map för företagets digitalisering var därför målet med att delta i Digitalt industrilyft Medelpad. Uppdraget gick till Brons medlemsföretag Pro&Pro.

– Bergom Såg har en stark historia, en robust verksamhet och trogna kunder. Företaget har en tydlig ambition om lönsam tillväxt där rätt digitala lösningar i både kund- och internperspektiv är av betydelse. Bra förutsättningar, säger Tommy Ytterström, som är VD för Pro&Pro och som arbetade med uppdraget tillsammans med sin kollega Daniel Adelander.

Tillsammans identifierades tre utvecklingsområden där digitalisering kan skapa mervärden; logistik, produktion av varulager och kundhantering-CRM.

– Dialogen, där vi kunnat jobba utifrån Bergom Sågs utvecklingsvilja och där vi kunnat bidra med kunskap och perspektiv kring effektiv analys och digitala lösningar i samspel med affärsutveckling, varumärke och ledarskap, har varit framgångsrik. Det har inte varit en envägskommunikation. För oss har det varit väldigt lärorikt och stimulerande att jobba med ett mindre industriföretag, säger Tommy Ytterström.

För Bergom Såg återstår nu att omvandla sin roadmap till konkreta aktiviteter.

Föregående
Föregående

Digital plattform ska effektivisera arbetet på Delta Terminal

Nästa
Nästa

Bolagsverket drar igång IT-traineeprogram