Digital plattform ska effektivisera arbetet på Delta Terminal
Delta Terminal i Söråkers hamn, har fått hjälp att utveckla en digital plattform som ska effektivisera arbetet. Detta har möjliggjorts genom projektet Digitalt industrilyft Medelpad och i samverkan med Bron Innovation.
I Söråker efter södra Norrlandskusten håller Delta Terminal sin hamn öppen året om och är ett återkommande mål framförallt för fartyg lastade med bulk och skogsråvara. På hamnområdet finns också stora lagerytor anpassade för olika föremål, och tack vare offensiva investeringar så har företaget Delta Terminal, som är en del av Sundfraktgruppen, sett en positiv utveckling de senaste åren.
– Vi hanterar fler fartyg och mer gods och det är väldigt positivt. Hos oss passerar råvaror som står för en viktig del av regionens tillväxt och utveckling, säger Diana Krantz, utvecklingschef vid Delta Terminal.
“Jag är glad över att vi valde att delta. Genom projektet har vi kunnat ta ett digitalt steg som annars hade legat några år bort”, Diana Krantz, Delta Terminal
En av utmaningarna för företaget är arbetsmiljön och personalhanteringen, en fråga man vill prioritera och där målet är att gå från analoga till digitala lösningar.
– I en hamn är det naturligt att arbetsvolymen går upp och ner, beroende på när fartygen och projekten faller in. Det gör att arbetsbelastningen kan vara hög, samtidigt som det är ett fysiskt tungt arbete. Dessutom har vi flera som är anställda på timmar, vilket är en extra informationsutmaning. Här har vi haft analoga lösningar som vi vill komma ifrån, berättar Diana Krantz.
Tillsammans med Brons medlemsföretag Portal Plus jobbade man med dessa frågor inom projektet.
– Vi analyserade företagets olika processer när det gäller framför allt säkerhetsfrågorna, kopplade ihop dem och tog fram en digital prototyp som kan säkra spårbarheten, avlasta och förenkla det vardagliga arbetet, berättar Bengt-Olof Westin, projektledare hos Portal Plus.
– Vi fick ut mer än vad jag vågade tro när vi gick in i projektet. Nu har vi ett fungerande verktyg. Det innebär att vi ökar säkerheten i verksamheten och minskar administrationen. Det är ett första steg för att gå över helt till en digital plattform, avslutar Diana Krantz.