Nytt datadrivet analysverktyg i Teams ska effektivisera skolverksamheten

Sara Zetterberg, Vd på Haldor.

Under 2021 genomförde det Sundsvallsbaserade EdTech-företaget Haldor, tillsammans med Ånge kommun och B3 Consulting Group, en innovationssprint inom ramarna för Brons Digitala Innovationshub.

Haldor utvecklar moderna och användarvänliga pedagogiska tjänster som är integrerade i Microsoft Teams. Ånge kommun använder idag Haldor och Teams som lärplattform i undervisningen där lärarna bland annat planerar, följer upp närvaro och bedömer eleverna i enlighet med läroplanen.

Målet med innovationssprinten var att utveckla ett analysverktyg där man med hjälp av Power BI och AI kan förädla befintliga elevdata i Haldors tjänster och skapa mervärde för skolledare och skolhuvudmän.

– Vi hade ringat in behovet av att jobba mer datadrivet hos skolledningen på Ånge kommun och såg en möjlighet att, med hjälp av befintligt data i plattformen, skapa nytt värde för våra kunder, säger Sara Zetterberg VD på Haldor.

Tillsammans med Ånge kommun och B3 Consulting Group identifierades olika hypoteser och frågeställningar som verifierades via den data som redan finns i plattformen. Under sprinten undersökte man även vilken annan data som kan öka värdet ytterligare och hur man ska hantera elevdata säkert.

Fokus låg på att använda data på ett mer aggregerat sätt för uppföljning och analys, så som hur lärare nyttjar läro-/kursplaner, bedömningsnivåer, närvaro samt extra anpassningar och hur dessa nyttjas.

– Det är ett viktigt underlag för att kunna driva skolverksamheten i rätt riktning och kan användas för att sätta in resurser där data kan bekräfta ett behov samt att kunna förstå behovet av extra insatser på rätt områden, säger Sara Zetterberg.

Utveckling av ny tjänst

Innovationssprinten resulterade i den nya tjänsten Haldor Analys & uppföljning som nu är en del av Haldors modulbaserade lärplattform i Teams. Med analysverktyget får skolledare snabbt aktuella analyser och rapporter för att fatta säkra beslut kring insatser och resurser på alla nivåer i organisationen. Det nya analysverktyget tillgängliggör data, förenklar skolledningens uppdrag och är ett effektivt verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet.

– Med det nya analysverktyget sparar vi mycket tid för rektor, ledning och huvudman när det ska tas fram rapporter internt, till kommunen samt till Skolverket och CSN. Rapporterna blir även mer likvärdiga mellan de olika skolorna då all statistik rapporteras på samma sätt. Tidigare gjordes detta i olika Excel-filer där missförstånd kunde uppstå kring hur rapporteringen skulle göras samt tolkas, säger Kent Ylvesson, Skolchef Ånge kommun.

Brons innovationsledare Lars Oscarson fyller i.

– Det är kul att se hur Haldor lyckats ta fram en ny tjänst som skapar värde för sina kunder med hjälp av ny teknik. Det är precis det här vi vill uppnå inom vår digitala innovationshubb, att med hjälp av innovationssprintar hjälpa företag och organisationer att ta fram nya digitala tjänster och produkter som skapar tillväxt i regionen, avslutar Lars Oscarson.

Digital Innovationshub Västernorrland

Innovationssprintar är ett av de verktyg som Bron erbjuder genom projektet Digital Innovationshub Västernorrland, där målet är att fler nya digitala innovativa tjänster ska utvecklas. En innovationssprint är en strukturerad och effektiv problemlösningsmetod som tar projekt framåt på kort tid. Detta genom att tillsammans med olika kompetenser forma problemet, generera idéer och hitta lösningar på det.

Projektet finansieras av bland annat Region Västernorrland och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Läs mer om Digital Innovationshub Västernorrland.

Föregående
Föregående

Vi välkomnar CrestIT som nytt medlemsföretag

Nästa
Nästa

Välkommen Malin Sångberg!