Norrlängtan lockar IT-kompetens till vår region
Behovet av fler som arbetar inom IT-sektorn är mycket stort, inte minst i vår egen region. Nationellt beräknas 70.000 personer saknas i branschen bara inom om några år, men redan nu brottas vi med utmaningen att hitta rätt kompetenser. Detta är bakgrunden till konceptet “Norrlängtan” som syftar till att locka IT-kompetens till Västernorrland.
– En viktig grundsten för att säkerställa kompetensförsörjningen är att öka antalet som utbildar, ombildar och fortbildar sig inom IT och tech i vårt område. Men det kommer inte räcka, vi måste också attrahera fler till Västernorrland. Detta är en av de prioriterade frågor vi arbetar med inom Bron, berättar Kristin Hägglund.
Kristin är projektledare på Bron Innovation och arbetar dedikerat med just kompetensförsörjningsfrågan, ur både ett strategiskt och operativt perspektiv.
– Under våren har Bron arbetat fram ett koncept vi kallar för ”Norrlängtan”. Norrlängtan har ett tydligt fokus på kompetensrekrytering och vänder sig till branschfolk i andra delar av Sverige som längtar norrut och/eller hemåt igen. Tillsammans med fyra statliga myndigheter (Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan och SPV) och Näringslivsbolaget i Sundsvall har vi nu genomfört en första pilot där konceptet har testats, berättar Lars Persson Skandevall, VD på Bron Innovation.
”Norrlängtan” har denna gång riktat sig specifikt mot personer i Stockholmsområdet med IT-kompetens. Den 19 maj arrangerades ett digitalt event där de anmälda deltagarna fick träffa representanter från de rekryterande myndigheterna. Det blev cirka 25 anmälda till eventet och av dem gick cirka 10 personer vidare till kampanjens andra fas.
– Den 17 juni bjuder vi upp de utvalda IT-talangerna och deras partners på en resa till Sundsvall och en övernattning på Hotell Knaust. Under en späckad heldag kommer de att träffa de potentiella arbetsgivarna för att lära känna dem och Sundsvall bättre, berättar Lars Persson Skandevall.
– Vi är glada över den respons vi har fått på Norrlängtan. Spridningen på sociala medier har varit stor och kampanjen har även uppmärksammats i media. Vi drar lärdom av erfarenheterna vi samlat på oss under våren och planerar att göra fler liknande aktiviteter med fler Bron-medlemmar i hela regionen. Vi har nu en mall som vi vet fungerar och utan att låsa den i detalj kommer vi kunna återanvända och specialanpassa texter och innehåll utifrån behovsägare och målgrupp, berättar Malin Sångberg, kommunikatör på Bron Innovation.
Har du tankar, frågor eller vill du kanske vara en del av Norrlängtan nästa gång – tveka inte att höra av dig till oss!