Så nyttjar Försäkringskassan AI för att innovera och leverera snabbare

Hur jobbar man med AI, på riktigt? Försäkringskassan har med hjälp av Sogeti börjat dra fördel av AI och har tillsammans skapat ett AI & Innovation Service Center för att prova på olika use cases och snabbt få ut de som tillför mest värde i verksamheten.

Sogeti har en lång relation med Försäkringskassan och har gjort flera mindre AI initiativ ihop de senaste åren. Försäkringskassans strategi att använda AI för att öka effektivitet och laglig säkerhet har pågått sedan 2017 och 2019 valde man Sogeti som samarbetspartner på AI-området.

Försäkringskassan försåg Sogeti med sex use cases från sin innovationsportfölj att mogna och väcka liv i genom applicerad AI. Ett konkret exempel är hur AI skulle kunna tyda och tolka handskriven text och överföra den till digital format och på så sätt slippa en omfångsrik manuell hantering. Det kan spara mycket tid i handläggning av ärenden.

För att tillgodose de olika behoven i casen kartlade Sogeti dem i en innovationsmognadsmodell och inrättade ett team för AI & Innovation Service Center. Bland annat användes hackathons som ett sätt att generera idéer och utveckling utav olika tekniker. 

Alla use casen levererades under 12 veckor och alla nådde en framgångsrik nivå av funktionalitet inom olika områden av AI.

Se filmen om Sogetis och Försäkringskassans arbete med AI:

[youtube=://www.youtube.com/watch?v=ZKuuBNiSaLs&w=854&h=480]

Föregående
Föregående

Framgångsrikt samarbete kring IoT – nu ska lösningar paketeras och kommersialiseras

Nästa
Nästa

ServaNet och Sundsvalls kommun kopplar upp badplatser med IoT