Anonym AI-besöksräknare ska förbättra kundupplevelsen

Inom ramarna för Digital Innovationshub Västernorrland har Indivd jämfört 3D- och AI baserade besöksräknare. Dagens besöksräknare har låg träffsäkerhet och med en ny utvecklad teknik skulle butiker och gallerior få tillgång till värdefulla insikter för att förbättra kundupplevelsen.

Utmaning

Butikers och galleriors dominans minskar och en av de främsta orsakerna till detta är deras brist på kundinsikter. Detta leder till organisatoriska, strategiska och operativa utmaningar som hindrar tillväxt, lönsamhet och hållbarhet.

Projektmål

Att jämföra och ta fram en ny typ av besöksräknare, som bygger på AI och en patenterad anonymiseringsmetod. Tekniken ska sätta en ny standard och som kan ge butiker och gallerior mer värdefulla insikter till lägre kostnad.

Lösning

I innovationssprinten har tre leverantörer av 3D-besöksräknare och en AI baserad besöksräknare undersökts. Sensorerna har använts i en verklig detaljhandelsmiljö för att fånga besökarens naturliga rörelsemönster och därigenom för att bedöma precisions- och precisionsaspekterna. Detta för att säkerställa genereringen av realistiska resultat. Flera teknikleverantörer valdes ut och installerades bredvid varandra för att säkerställa så lika förhållanden som möjligt.

Resultat

Med hjälp av manuell räkning analyserades de 16 111 besöken som visade att den AI-baserade besöksräknaren ökar träffsäkerheten och precisionen. Nästa steg blir att marknadsföra resultaten och sprida insikterna samt vidareutveckla Anonymous ReID.

Föregående
Föregående

AI-styrt utvecklingsverktyg ska öka trivseln hos medarbetare

Nästa
Nästa

Smartare källsortering med databaserade kärl