Norrlängtan – för att attrahera IT-kompetens till Good Tech Region
Konceptet med Norrlängtan har tagits fram av Bron Innovation och syftar till att locka IT och tech-kompetens till Västernorrland. Den 3-5 februari kommer Norrlängtan medverka under festivalen Nature's Calling.
Första helgen i februari arrangerar Friluftsbyn, som ligger mitt i Höga Kusten, eventet Nature´s Calling. Under Nature´s Calling hyllas friluftslivet och deltagarna kommer under tre dagar kunna välja på ett brett utbud av friluftsaktiviteter och föreläsningar – kryddat med gemenskap och musikunderhållning på kvällarna.
– Nature's Calling är en festival för både dig som är sugen på att få ett smakprov av livsstilen i Höga Kusten och vi som redan bor här, berättar Jerry Engström, friluftsentreprenören som idag driver Friluftsbyn.
Festivalen arrangeras för andra året i rad och ett hundratal personer förväntas delta. Norrlängtan går in som partner och kommer finnas med på plats för att ge deltagarna en inblick i de möjligheter som finns till utvecklande jobb inom tech i regionen.
– Genom att ingå partnerskap med Friluftsbyn kan Norrlängtan på riktigt förmedla Good Tech Regions erbjudande till alla IT-kompetenta människor som vill ha ett utvecklande arbete utan att tumma på livskvalitén. Här i Västernorrland förenar vi Good Tech med Good Life, berättar Kristin Hägglund från Bron Innovation.
– Norrlängtan är ett utmärkt sätt för de som är nyfikna på att ta steget norrut att få kontakt med intressanta företag som söker kompetens samtidigt som man får uppleva både naturen och gemenskapen som finns här, fortsätter Jerry.
– Ett partnerskap med Friluftsbyn känns klockrent för Norrlängtan och ambitionen är att samarbetet ska vara långsiktigt. Denna gång har vi som mål att välja ut 10 IT-talanger som anmält sitt intresse och laddat upp sitt CV på norrlangtan.se. Dessa 10 personer kommer bli bjudna på eventkostnaden samt få två övernattningar på Friluftsbyn. Vi vill ge dem en försmak på både livsstil och arbetsliv och hoppas samtidigt kunna fånga upp synpunkter och nya infallsvinklar för att kunna finslipa erbjudande och budskap till vår målgrupp inför framtida rekryteringsevent med Norrlängtan, avslutar Kristin.