Digitalisering och data
för ungas uppväxtvillkor

Det finns en stor mängd information om ungdomars skolsituation och uppväxtvillkor men ofta är informationen analog och inte standardiserad. Projektet Digitalisering och data för ungas uppväxtvillkor ska hitta sätt att digitalisera processer mellan skola, socialtjänst och CSN. Visionen är att i förlängningen skapa en nationell databas för att tidigt kunna identifiera elever med problem, kunna sätta in rätt åtgärder och få fler att fullfölja sin skolgång.

Förbättrade uppväxtvillkor för barn och unga i Sverige är en viktig samhällsfråga. Att tusentals ungdomar varje år inte fullföljer sina grundskole- och gymnasiestudier ökar bland annat risken för ohälsa och påverkar individers möjligheter till framtida arbete. Att tidigt se tecken på ökad frånvaro och otrygga hemförhållanden och snabbt kunna sätta in rätt insatser är avgörande för dessa ungdomar.

Målet för projektet Digitalisering och data för ungas uppväxtvillkor är bland annat att initiera en standard för orosanmälningar och frånvarorapporter mellan skola, socialtjänst och CSN samt att föreslå hur processen kan digitaliseras. För samhället finns mycket att vinna på digitaliserade och standardiserade processer. Däribland minskad administrativ börda för lärare, kortare ledtider i beslutsprocesser och minskad risk för skuldsatta elever.

Vision om en nationell databas

Projektet ska även påbörja arbetet med att skapa en nationell gemensam plattform för att samla data om barn och ungdomar. Med hjälp av exempelvis big data analyze, machine learning och AI kan denna data, rätt använd, möjliggöra samhällsanalyser i realtid och ge nya insikter och en ökad förståelse om förhållanden vi idag med det mänskliga ögat inte upptäcker. Det kan bidra till ett bättre proaktivt arbete med elevhälsa och resultera i färre långt gångna problem. Det i sin tur ger en ökad chans att fler elever klarar skolan och får bättre förutsättningar att fungera i samhället på sikt.



 

Projektdeltagare

Projektet genomförs med finansiering från Vinnova och drivs av representanter från Bron Innovation, Ådalsskolan i Kramfors kommun, CSN och Kommunförbundet Västernorrland.

Kontakt

Liza-Maria Norlin
Projektledare
liza-maria.norlin@broninnovation.se